به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پتروشیمی شهید تندگویان، مرکز پژوهش پتروشیمی شهید تندگویان در راستای استراتژیهای سازمان و با توجه به نوع فناوری و فرآیند تولید واحدهای این مجتمع و به منظور حفظ و افزایش قدرت رقابت در سطح جهانی و بازار داخلی، در تیرماه سال ۱۳۸۴ همزمان با راه اندازی واحدهای تولیدی، فعالیت خود را آغاز نمود. ماموریت اصلی مرکز پژوهش و توسعه پتروشیمی شهید تندگویان، بهینه سازی محصولات و فرآیندهای موجود، کاهش هزینههای تولید (از طریق کاهش ضایعات تولید و نیز بهینه سازی مصرف مواد و انرژی) و اجرای طرحهای توسعهای با به کارگیری آخرین دستاوردهای علمی و فنی بوده است. این مرکز همواره کوشیده است از استعداد، خلاقیت، دانش و تجربه کارشناسان، صاحب نظران و پژوهشگران مرتبط با فرآیندهای تولید PTA و PET در درون و بیرون سازمان استفاده نماید.
مرکز پژوهش تندگویان، در راستای خط مشی و استراتژیهای سازمان، هفت رویکرد اصلی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است:
۱. دستیابی به دانش و فناوری تولید محصولات جدید مرتبط با PET در راستای تنوع سبد محصولات
۲. بهینه سازی فرایندها و رفع معضلات فرایندی با هدف ارتقاء تکنولوژی، کم کردن انحرافات مصرف، کاهش مصرف انرژی و بطور کلی کاهش هزینه تمام شده تولید
۳. داخلی سازی مواد شیمیایی، روغنها و کاتالیستها
۴. شناخت دانش پایه و بهبود فرآیندهای تصفیه پساب مجتمع.
۵. تشکیل تیمهای پژوهشی، توسعه همکاریهای مشترک با موسسات پژوهشی داخلی و خارجی برای توسعه فناوری و به کارگیری فناوریهای نوین تجاری.
۶. بهبود جنبه های زیست محیطی
۷. ارائه خدمات علمی و مشاوره فنی به مشتریان مجتمع.
مرکز پژوهش با کاوش در منابع علمی، حضور در نمایشگاهها، برگزاری نشستهای کارشناسی، استفاده از تجربیات، پیشنهادات و توان تخصصی دانشگاهها، شرکتها و سازمانهای صاحب نظر در زمینه محصولات و فناوری پلی استر و شناخت تکنولوژیهای نوین، ظرفیتهای بازار و نیازهای مشتریان را شناسایی و اولویت بندی کرده و سپس برای پاسخگویی به این نیازها با به کارگیری خلاقیت، نوآوری و توان علمی و اجرایی کارکنان، مشتریان و همچنین مراکز علمی–پژوهشی خارج از سازمان (مانند دانشگاهها، پژوهشگاهها و دیگر مراکز پژوهش دولتی و خصوصی)، کیفیت محصولات و خدمات موجود را بهبود بخشیده و برای طراحی و تولید محصـولات جدید برنامه ریزی نماید.
ماندن در عرصه رقابت جهانی تنها با حفظ و تقویت قدرت رقابت سازمان و افزایش میزان رضایتمندی ذینفعان و گسترش بازارهای هدف امکان پذیر میباشد و همین باور سبب شده است که سازمان علیرغم آنکه یکی از جوانترین شرکتهای پتروشیمی در ایران میباشد، موفق شود چندین گونه یا گرید جدید از محصولات PET را با همکاری و مشارکت فکری کارکنان، مراکز علمی-پژوهشی و مشتریان، شناسایی، و تولید نماید.
شیوهی انتخابی برای اجرای رویکرد پژوهش، برگرفته از مدل رایج در سازمانهای پیشرو بوده و دارای هفت مرحله ایده یابی و ایده پردازی، غربالگری ایده ها، مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study- FS) فنی-اقتصادی، تصویب طرح، اختصاص بودجه، کسب و یا اخذ دانش فنی و در نهایت، تولید آزمایشی و صنعتی میباشد.
شورای پژوهشی
به منظور برنامه ریزی و هماهنگی فعالیتهای پژوهشی و کاربرد فن آوریهای جدید با سایر فعالیتهای فنی اجرائی در مجتمع شورای پژوهش و توسعه شرکت متشکل از اعضاء زیر تشکیل گردید:
مدیر عامل
رئیس مجتمع
رئیس خدمات فنی
رئیس پژوهش و توسعه
دو نفر بعنوان اعضا و مشاوران شورا
تبصره: درصورت نیاز و به پیشنهاد دبیر شورا و موافقت رئیس شورا، برحسب مورد از افراد متخصص جهت حضور در جلسه دعوت بعمل خواهد آمد.
حدود اختیارات و وظایف شورای پژوهش عبارتند از:
بررسی و تصویب سیاستها و اولویتهای پژوهشی مجتمع.
بررسی و تصویب برنامههای پژوهشی مجتمع.
بررسی و تصویب پروژههای پژوهشی.
سایر موارد:
چگونگی تشکیل، رسمیت و اداره جلسات شورا بر اساس آئین نامه داخلی خواهد بود که به تصویب شورا میرسد.
کلیه مصوبات شورا پس از هماهنگی با رئیس شورا، توسط دبیر شورا ابلاغ و اجراء میشود.
هر گونه تغییر در این دستورالعمل با پیشنهاد هر یک از شوراها از طریق امور تحقیق و توسعه پتروشیمی در دستور کار شورای پژوهش و آموزش پتروشیمی قرار گرفته و پس از تصویب قابل اجراء است.